VIPLive toolkit

VIPLive is een keten- en netwerkinformatiesysteem gekoppeld aan het HIS. VIPLive maakt de communicatie tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverleners en patiënten mogelijk en helpt om veilig en gemakkelijk digitaal met elkaar samen te werken. Met VIPLive kun je:

  • chatten en beeldbellen
  • een GPO houden
  • een gezondheidsplan opzetten voor de complexe patiënt
  • verwijzen binnen en buiten de ketens
  • consulteren naar vakgroepen, SOG’s, apotheken en meer
  • vragenlijsten versturen naar de patiënt
  • gebruik maken van de mobiele app

 

VIPLive toolkit

onderwerpen op alfabetische volgorde

Academie VIPLive

de kennisvideo’s van de VIPLive Academie
de handleidingen van VIPLive
VIPLive Webinars – WebinarGeek

Account aanvragen

Advanced Care Planning (ACP)

In Medicom is een koppeling ingebouwd om het ACP vanuit het HIS te delen met de HAP.
Als CGM praktijken de ACP via VIPLive registreren, wordt dit ook gedeeld met de HAP.

App VIPLive

Technische randvoorwaarden gebruik VIPLive app: smartphone of tablet, internetverbinding, eigen VIPLive account om app te activeren. Via de VIPLive app kan makkelijk contact worden gelegd met andere zorgverleners en/of patiënten via berichten en consultaties. Ook kunnen thuismetingen aan de huisartsenpraktijk worden doorgegeven.

Beeldbellen

Het is mogelijk om via VIPLive te beeldbellen. Zorgprofessionals kunnen zo met hun patiënten en ook onderling met elkaar beeldbellen. Keten- en netwerkpartners kunnen alleen beeldbellen met patiënten, die via VIPLive naar hen zijn verwezen. Op de support website van VIPLive staat hoe dit precies werkt.

Edifact

Zie verwijzingen.

Extractie

De patiëntengegevens worden 1x per week in VIPLive bijgewerkt. Bij Medicom gebeurt dit meestal in het weekend. CGM huisarts hanteert geen vaste dag.

Gezamenlijke inbox VIPLive

Binnen VIPLive is het mogelijk om een gezamenlijke inbox aan te maken. Dit kan bijvoorbeeld heel handig zijn voor een wijkzorgteam. Via de link kun je zien hoe dit werkt.

Indicatorenoverzicht

In VIPLive kunnen de huisartsenpraktijken zelf de indicatoren van de chronische zorgprogramma’s inzien. Handleiding Indicatorenoverzicht (pdf)

In- en exlusiecriteria

In- en exclusiecriteria Zorgprogramma’s

Informatie terugschrijven naar het HIS

Als een gesprek is afgerond, kan het met één druk op de knop teruggeschreven worden naar het HIS in de vorm van een edifactbericht. Deze komt in de inbox van de postbewerking terecht en kan dan verwerkt worden in het patiëntendossier.

Inloggen

De gegevens worden in VIPLive versleuteld opgeslagen, om de patiëntgegevens weer in te kunnen zien is een extra inlog altijd noodzakelijk. VIPLive noemt dit een beveiligde sessie.

Kosten VIPLive

Het gebruik is kosteloos voor bij de Zorggroep Haarlemmermeer aangesloten praktijken, hun samenwerkingspartners en patiënten.

Oproepagenda

De oproepagenda heeft als doel inzicht te geven in welke patiënten opgeroepen moeten worden voor een controle. Handleiding Oproepagenda (pdf).

Patiënteninformatie

Het is verplicht om patiënten te informeren over wat er met hun medische gegevens gebeurt, wanneer ze worden geïncludeerd in een zorgprogramma (chronische zorg of ouderenzorg). Het is ook belangrijk dat patiënten deze informatie kunnen terugvinden. Hiervoor is de VIPLive patiënteninformatie webpagina aangemaakt op de website van de Zorggroep. Het advies is om hiernaar te verwijzen op de website van de eigen huisartspraktijk en tevens een link naar deze informatie toe te voegen in de privacyverklaring.

Patiëntenlijst

Aan het begin van ieder kwartaal wordt de praktijken gevraagd om patiëntenlijsten aan te leveren voor de chronische zorgprogramma’s.
Tip: Check ter voorbereiding hiervan aan het eind van het kwartaal ieder zorgprogramma. Is de hoofdbehandeling overal ingevuld? Is de deelname ketenzorg ingevuld etc. Dit kun je doen door in VIPLive te gaan naar inzicht- ketenzorgdashboard. Zo zie je bv. op onderstaande afbeelding (klik om te vergroten) bij een demopraktijk voor DM2 de tabel van de hoofdbehandelaar. Staat er bij de categorie overig/ onbekend of ontbreekt/ ongeldig een getal? Klik dan hierop om te bekijken welke patiënten in het HIS niet volledig staan geregistreerd. Door dit te wijzigen in het HIS zorg je ervoor dat de gegevens goed staan in de patiëntenlijst voor het volgend kwartaal. Op dezelfde manier kun je ook de deelname ketenzorg controleren.

Profiel instellen

Handleiding instellingen gebruikersprofiel

Protocollen

Instructie CGM-protocollen (video 21:01)
Het gaat om de CGM protocollen:
Haarlemmermeer COPD/astma
Haarlemmermeer DM/CVRM
Haarlemmermeer Ouderenzorg

Webinar Medicom protocollen (video 1:12:30)
Presentatie webinar Medicom protocollen
Het gaat om de Medicom protocollen:
Chronische zorg (DM/HVZ/VVR/COPD/astma)
Registratie zorgnetwerk patiënt
Ouderenzorg (Zorg-oud)

Spreekuur.nl

Op dit moment is het technisch nog niet mogelijk om spreekuur.nl als PGO in te zetten. Inloggen op spreekuur.nl door de patiënt gaat via DigiD. Er is 19 maart 2024 een aanvraag ingediend om dit op Zorggroep niveau voor alle praktijken te regelen. Het duurt 10 weken, voordat dit is ingeregeld. Meer informatie over waar spreekuur.nl voor wordt gebruik, zoals bv. voor het versturen van formulieren vanuit VIPLive naar een patiënt.

Verwijzen

Verwijzing verwerken via Edifact
De verwijzing en de terugkoppeling komt bij de huisartspraktijk als Edifact bericht binnen bij de binnengekomen post. De terugkoppeling wordt direct verstuurd naar de praktijk.
Tip: Maak binnen de huisartspraktijk werkafspraken over de verwerking van deze post. De terugkoppeling is overigens ook altijd in de berichteninbox van VIPLive terug te lezen.

Verwijzing stopzetten
Zowel de aanvrager (huisartsenpraktijk) als de keten- of netwerkpartner kan de verwijzing stopzetten, wanneer de behandeling is afgerond.

Zie ook ‘Zorgteam’.

Vragenlijsten

Op deze webpagina van VIPLive staat een overzicht van alle beschikbare vragenlijsten via VIPLive.

Webinars VIPLive

Zorgteam

Je kunt een wijkverzorgende/ wijkverpleegkundige/casemanager toevoegen aan het zorgteam door middel van de tegel ‘verwijzen’ indien de patiënt in zorg is bij deze zorgverlener. Hierbij vermelden: patiënt is reeds bekend.

Vragen en antwoorden over de veiligheid van VIPLive

Is communiceren via de website en app van VIPLive veilig?
De makers en beheerders van VIPLive zijn ISO 27001 gecertificeerd. Dat betekent dat zij voldoen aan de internationale standaard op het gebied van informatiebeveiliging. De informatie die je via de app uitwisselt is beveiligd door encryptie: de informatie die je verstuurt is hierdoor niet te ontcijferen door derden. De informatie kan alleen worden ontcijferd met codes die zijn verbonden aan de accounts van de verzender en de ontvanger. Ook het beeldbellen is compleet veilig.

Er is een dubbele controle bij het starten met de app. Eenmalig scan je een QR-code (Android) of vul je een gebruikersnaam/wachtwoord in (Apple). Vervolgens log je bij elk gebruik van de app in met een pincode. Foto’s die je binnen de app maakt en naar anderen verstuurt (bijvoorbeeld van een wond), worden niet in de fotogalerij van je smartphone of tablet opgeslagen.

De huisarts bepaalt bij een verwijzing zelf welke versleutelde gegevens uitgewisseld worden. De dataopslag en uitwisseling ervan via het softwaresysteem van VIPLive is een veilige manier van (ver)werken van data die past in de huidige tijd.

Wat is de werkwijze met betrekking tot opslag van data?
De werkwijze van VIPLive sluit aan bij de vereisten die behoren bij opslag van data. De data wordt opgeslagen in verschillende datacenters binnen de EER (landen die behoren tot Europese Economische Ruimte). Daarbij wordt data per huisartsenpraktijk strikt gescheiden opgeslagen. Met deze (beleids)maatregelen zorgt VIPlive voor de optimale veiligheid van data. De vereisten van de werkwijze en het softwaresysteem zijn ISO27001- en NEN7510-gecertificeerd.

Zien de zorgprofessionals/patiënten/mantelzorgers met wie ik via VIPLive communiceer mijn e-mailadres of telefoonnummer?
Nee, het linken met andere gebruikers verloopt via de webapplicatie VIPLive. Mailadressen en telefoonnummers zijn niet zichtbaar. Deze zijn alleen nodig voor het inloggen op je account via de verificatiecode en voor het ontvangen van berichten in je mailbox afkomstig van VIPLive zelf.

Zijn de rapportages voor iedereen toegankelijk?
Bij het gebruik van rapportages in VIPLive kan de praktijkhouder per functie aangeven tot welke rapportages deze toegang heeft.

Reactie op artikel NRC 18 juli 2023
In juli 2023 stond in het NRC het artikel “Zonder hun medeweten worden de medische dossiers van miljoenen Nederlanders gekopieerd en “ergens” opgeslagen. Vragen en antwoorden voor de huisarts en medewerker in de huisartsenpraktijk zijn als Handvat vragen en antwoorden over VIPLive beschikbaar.

 

 

 

VIPLive

Technische vragen over VIPLive?

Ga naar VIPLive support of bel 088 – 528 10 20

Een sluitende keten van diagnostiek, behandeling en begeleiding, maar ook van preventie, vroege opsporing en zelfmanagement.