ICT ABC

ICT ABC

ICT onderwerpen op alfabetische volgorde

ApoAfspraak

ApoAfspraak (video 1:53) maakt een overzicht van afgestemde afspraken tussen huisartsen en apothekers van omzettingen van niet leverbare geneesmiddelen, waardoor deze direct omgezet kunnen worden door de apotheek, zonder steeds opnieuw de huisartsenpraktijk te moeten bellen. Dit scheelt direct veel tijd voor de huisarts (assistenten), apotheek en patiënt.

Hoe werkt het? Twee apothekers en een huisarts verwerken signalen van geneesmiddelen die niet leverbaar zijn. Zij bedenken samen het best passende alternatief. Dit voorstel wordt op ApoAfspraak voorgesteld aan alle huisartsen en apothekers van onze regio (via de email). Bij akkoord is de afspraak vastgelegd en wordt niet meer gebeld bij een recept. Elke individuele huisarts kan besluiten akkoord, te gaan, akkoord te gaan onder voorwaarden (bv. eigen alternatief opperen) of niet akkoord te gaan met het voorstel. Indien een huisarts niet akkoord gaat, dat wordt hij/ zij gebeld door de apotheker indien het niet leverbare geneesmiddel door de huisarts is voorgeschreven.

NB ApoAfspraak is onafhankelijk van AIS / HIS, waardoor het programma voor elke voorschrijver beschikbaar is. Hierdoor wordt een uniforme werkwijze in de regio bewerkstelligd.

Beeldbellen

  • POH GGZ gebruiken Therapieland voor contact tussen zorgverlener en patiënt.
  • Beeldbellen is via VIPLive mogelijk (zie VIPLive toolkit).

Begrijpelijke P-regels maken

Online inzage betekent dat de patiënten inzage hebben in de E- en P-regels. Om misverstanden te voorkomen is het belangrijk dat patiënten de P-regels begrijpen.

Pharos heeft veelvoorkomende P-regels omgezet naar teksten die begrijpelijk zijn voor laaggeletterden en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.

CGM Instructiekaarten

Clusterbeheer

Het clusterbeheer voor de regio Haarlemmermeer wordt sinds 1 januari 2023 uitgevoerd door de regio zelf en niet meer door Pharmapartners. Wie, wat doet rond clusterbeheer staat in het overzicht Team Kwaliteit & Informatiebeveiliging.

De werkwijze rond dubbele dossiers staat onder Medicom – dubbele dossiers.

Doc2Doc- regioportaal

Een platform waar zorgverleners onderling veilig relevante patiëntgegevens uitwwisseln

Ik kan niet inloggen, wat nu?
Indien u niet kunt inloggen neem dan contact op met de Doc2Doc helpdesk via helpdesk@doc2doc.nl of via 0570 767 346.

Ik kom niet in het systeem van de aangesloten zorginstellingen, wat nu?
Als u niet in Doc2Doc komt van een van de aangesloten zorginstellingen neem dan contact op met de Doc2Doc helpdesk via helpdesk@doc2doc.nl of 0570 767 346. Zij nemen eventueel contact op met de helpdesk van de zorginstelling of verwijzen u door.

Ik krijg het dossier van mijn patiënt niet te zien, terwijl hij/zij wel toestemming heeft gegeven. 
Als de patiënt niet bekend is in het ziekenhuis of als u bij de laboratoria zelf nog geen onderzoek heeft aangevraagd voor deze patiënt, worden er geen gegevens van de patiënt getoond. Als dit niet het geval is dient u contact op te nemen met de Doc2Doc helpdesk via helpdesk@doc2doc.nl of 0570 767 346.

LSP- vergoedingen

Begin 2023 maakten de koepels van zorgaanbieders (KNMP, LHV en InEen) afspraken over de tegemoetkoming voor het vastleggen van toestemmingen voor gegevensuitwisseling via het LSP. De LSP-vergoedingsregeling 2023 wordt dit jaar afgebouwd. Klik op de link om te lezen wat er is afgesproken en wat er gaat veranderen voor apothekers en huisartsenpraktijken. Meer informatie. 

Medicom Compleet

Op 30 januari heeft PahrmaPartners de mogelijkheden van Medicom Compleet laten zien tijdens een online presentatie. Bekijk de PowerPoint presentatie en/of video-opname van de bijeenkomst.

Medicom – dubbele dossiers

Onze clusterbeheerder ontvangt regelmatig vragen over dubbele dossiers. Graag verwijzen we naar de werkwijze die geldt voor: het inschrijven van een nieuwe patiënt en het uitschrijven van een patiënt. Het kan voorkomen dat er toch dubbele dossiers zijn. Stuur dan het wijzigingsformulier dubbele dossiers het wijzigingsformulier dubbele dossiers (downloaden) naar clusterbeheer@zorggroep-hm.org.

Medicom – instellen waarneming

Voor de waarneming zet u als huisarts Medicom open voor anderen. In het kader van de AVG is het van belang dat een praktijk regelmatig checkt of de waarneming, zoals vastgelegd in Medicom nog actueel is. Dit doet u als volgt:

  1. Klik in het hoofdscherm linksboven in de knoppenbalk op de knop hoofdmenu.
  2. Dubbelklik vervolgens op Communicatie en waarneming – Instellen waarneming. Kijk of hierbij de juiste waarneempraktijken staan vermeld.

Om een praktijk toe te voegen voor de waarneming

  1. kies nieuw
  2. klik op het blauwe vierkantje met puntjes om de gewenste praktijk binnen het cluster op te zoeken
  3. dubbelklik op de praktijk om deze te selecteren voor waarneming
  4. kies vervolgens voor Sluiten

Om een praktijk te verwijderen uit de lijst met waarnemers

  1. selecteer de praktijk
  2. klik op het rood gekleurde kruis

Indien de huisarts voor andere Medicom praktijken op het cluster waarneemt tijdens hun afwezigheid, dient deze Medicom arts de waarneming naar de waarnemende praktijk open te laten zetten.

Let op: de huisartsenpost hoeft niet in de lijst met waarnemende praktijken opgenomen te worden. Op de huisartsenpost wordt de informatie uit het HIS opgevraagd via het LSP.

Vragen over het instellen van de waarneming?
Hiervoor kan de praktijk terecht bij de Customer Support van Pharmapartners. Zij zijn bereikbaar via 0886888800 of via uw account op mijn.pharmapartners.nl. 

Meekijkconsult

In de regio Haarlemmermeer heeft het MCC nieuwe werkafspraken gemaakt over het meekijkconsult (MKC). Deze werkafspraken staan in NHZ Connected bij werkafspraken- TransM.-Algemeen- algemene samenwerkingsafspraken- deel 1- consultatie/ overleg medisch specialist.
Voorwaarden meekijkconsult: nieuwe patiënt, medisch inhoudelijke vraag, vraag is duidelijk en samenvatting benodigde informatie (geen uitdraai alle SOEPs) is toegevoegd.
Indien het MKC hier niet aan voldoet, dan kan de medisch specialist het MKC annuleren. Dit annuleringsbericht komt via edifact binnen. Indien de medisch specialist adviseert tot het verwijzen van de patiënt, is alsnog een verwijsbrief van de huisarts nodig.

MijnGezondheid.net (MGn) – patiëntenportaal

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee een patient eenvoudig en snel gezondheidszaken bij de huisarts of apotheek kan regelen. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kan gebruik worden gemaakt van de app MedGemak. Een patientenportaal is een gezondheidsomgeving van 1 zorgaanbieder. In een PGO kunnen medische gegevens van verschillende zorgverleners worden verzameld.

NHZ Connected

NHZ Connected is een transmurale app en website die de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn ondersteund. Met de app vindt en bereikt u andere zorgverleners in de regio eenvoudig. Klik op de link om aan te melden of voor meer informatie over de functionaliteiten van NHZ Connected.

PGO (Persoonlijke GezondheidsOmgeving)

Er is een PGO-informatiepunt opgericht. PGO-gebruikers en zorgverleners kunnen hun vragen en problemen rond PGO’s mailen naar info@pgo.nl. Antwoorden op veelgestelde vragen zijn hier terug te vinden.

Medicatieafspraken in PGO
Per 1 juli 2024 moeten alle huisartspraktijken de medicatieafspraak (ook wel medicatievoorschrift genoemd) vanuit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS) beschikbaar stellen aan de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van de patiënt, wanneer deze daarom vraagt. Meer informatie hierover van VWS

Geef wijzigingen in de huisartsenpraktijk door aan HINQ
Het is belangrijk om wijzigingen door te geven aan HINQ, denk bijvoorbeeld aan een andere praktijknaam of AGB-code. Een praktijk met Medicom kan dit doen door bij HINQ in te loggen.

Huisartsenpraktijken met Medicom hebben een DVZA- aansluiting bij HINQ. De aansluiting zorgt ervoor dat de gegevens uit het HIS veilig worden gedeeld met de PGO van patiënten. Zo kan een patiënt op elk gewenst moment bepaalde gegevens inzien uit het eigen medisch dossier. Per 1-4-2024 zijn huisartsenpraktijken niet meer lid van HINQ. De afname van de DVZA-koppeling loopt wel door conform de afgesloten dienstenovereenkomst. 

Verbind.MedMij

Verbind.MedMij ontzorgt zorgaanbieders en patiënten bij het verzamelen van hun gezondheidsgegevens in een PGO. Dankzij Verbind.MedMij en de persoonlijke QR-code wordt dit een stuk makkelijker. Lees verder hoe dit werkt en hoe je je persoonlijke QR-code kunt bestellen.

Wetten en regelingen

Meer informatie.

Zivver

Voor veilig mailen wordt in de regio gebruik gemaakt van Zivver.  Kosten circa 10 euro per maand (regioafspraak). Aanmelden via connect4care .

 

Zneller ZN formulieren invullen en versturen

Via de website van Zneller kan de huisarts of POH op een snelle en veilige manier een ingevulde en ondertekende artsenverklaring digitaal sturen naar de apotheek. Het gebruik kost niets. De huisartsen uit de ICT-commissie hebben Zneller naar tevredenheid uitgeprobeerd.

Een sluitende keten van diagnostiek, behandeling en begeleiding, maar ook van preventie, vroege opsporing en zelfmanagement.