Alle huisartsenpraktijken binnen onze Zorggroep bieden inmiddels de mogelijkheid aan patiënten van 16 jaar en ouder om hun dossier online in te zien via een patiëntenportaal. 9,5% van de patiënten heeft al gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Dat is hoger dan het landelijk gemiddeld van 5,4%. Wat vinden patiënten van deze nieuwe mogelijkheid? Waar zitten voor hen de voordelen? Wij hebben twee patiënten naar hun ervaring met online inzage gevraagd.
Eva: “Teruglezen helpt om het gesprek een plaats te geven”
Eva vindt het belangrijk om inzage te hebben in mijn dossier. Ze heeft zich daarom aangemeld bij het patiëntenportaal van haar huisarts. Ze is blij dat haar gegevens goed zijn beveiligd met DigiD. Eva: “Het patiëntenportaal is overzichtelijk, je hebt snel zicht op bijvoorbeeld alle medicatie die je gebruikt en je kunt rustig nalezen wat je met je huisarts besproken hebt. Inloggen doe ik de ene keer via mijn mobiel en de andere keer via mijn laptop. Ik slik verschillende soorten medicijnen en er wisselt ook nog wel eens wat hierin. Ook staan er filmpjes over hoe je de medicatie het beste kan innemen. Echt handig!
Als patiënt met een chronische longaandoening ben ik vatbaarder voor corona. Ik ben daarom heel voorzichtig. Laatst had ik een rare huiduitslag op mijn voet. Via het patiëntenportaal heb ik een foto van mijn voet naar mijn huisarts gestuurd. De volgende dag had ik al antwoord van mijn huisarts. En was ik gerustgesteld. In mijn digitale medisch dossier staat alleen de informatie vanaf 1 juli 2020. Ik vind het wel handig. Een consult bij de huisarts is vaak kort en gaat snel voorbij. Even teruglezen helpt om het gesprek een plaats te geven.
Ellen: “Zo weet ik zeker dat ik niets vergeten ben”
Ellen heeft een gezin en is beleidsmedewerkers in Hoofddorp. Ellen: “Laatst had ik advies nodig over anticonceptie. Geen dringende vraag. Toen heb ik mijn vraag aan de huisarts gesteld via het patiëntenportaal. Gewoon via een app op mijn telefoon. Eerst heb je dan contact met de doktersassistente. Als zij de vraag niet kan beantwoorden, stuurt ze het door naar de huisarts. Binnen 24 uur had ik antwoord.
Het patiëntenportaal is echt een oplossing. Toen ik voor een klacht op de praktijk was, vroeg mijn huisarts mij om na een paar dagen via een e-consult te laten weten hoe het met me mij ging. Het is een extra lijntje, waardoor ik niet eerst hoefde te bellen voor een afspraak – waarschijnlijk minutenlang in de wacht – en een paar dagen later naar de praktijk te komen. Wat ik ook fijn vind is dat ik thuis mijn medische gegevens nog een keer kan nalezen. Zo heb ik een tijdje geleden het advies gekregen om gezonder te gaan eten en meer te gaan sporten. Als de huisarts dat vertelt, hoor je het wel, maar thuis nalezend kwam het toch beter bij mij binnen. Ik ben toen veel meer gaan wandelen. Als ik nu bij de huisarts ben geweest, kijk ik later altijd even in mijn dossier. Zo weet ik zeker dat ik niets vergeten ben.”
N.B. Op verzoek van de patiënten gebruiken wij hier gefingeerde namen.