Huisarts Gabin Spijkerman en apotheker Vikash Gopie werken nauw samen binnen MC Skagerrak. In hun samenwerking zagen zij mogelijkheden voor verbetering. De resultaten mogen er zijn en daarom delen ze graag hoe zij door een aantal bestaande werkprocessen te digitaliseren hun samenwerking hebben versterkt, de werkdruk hebben verminderd en de zorg hebben verbeterd.
Efficiënt akkoord met ApoAfspraak: Eén keer goedkeuren voor alle patiënten
Vikash: “ApoAfspraak zetten we in onze regio in voor afspraken over alternatieven voor geneesmiddelen die niet langer of moeilijk leverbaar zijn. Op dit moment zijn er 25 geneesmiddelen actief in ApoAfspraak. Veelal chronische medicatie. Meer dan 30 huisartsen in de regio maken er gebruik van.”
Vanuit de Stichting Samenwerkende Apotheken Haarlemmermeer (SSAH) hebben de apothekers Alexandra Geesink en Daphne van der Heide de taak op zich genomen om de geneesmiddelen te monitoren en zo nodig alternatieven voor te stellen. Dit voorstel krijgen de huisartsen via het systeem in hun mail voor akkoord. Een akkoord is voor alle patiënten die het betreffende geneesmiddel gebruiken. Voorheen moest de apotheek voor iedere patiënt afzonderlijk voor akkoord bellen met de huisarts. Dat was tijdrovend en voor de huisarts ook heel storend. Alle apotheken in de regio Haarlemmermeer werken met ApoAfspraak.”
Gabin: “Het is een enorme verbetering, zeker nu medicijntekorten steeds vaker voorkomen. Ik word vrijwel niet meer gestoord tijdens mijn spreekuur met vragen over medicatie. Voor een hele groep van geneesmiddelen is dit nu centraal geregeld. De meeste voorstellen keur ik goed. Medicatie die voor verschillende indicaties wordt voorgeschreven vind ik minder geschikt. Er is een optie om goed te keuren onder bepaalde voorwaarden want soms wil ik echt per patiënt bekijken wat de beste oplossing is.”
Huisarts Gabin Spijkerman: “Ik merk zoveel verschil. Ik word absoluut minder vaak gestoord tijdens het spreekuur.
Zneller: makkelijk ZN-formulier versturen
Gabin: “Zneller maakt het versturen van ZN-formulieren eenvoudig en snel. Waar voorheen de POH Somatiek elk formulier moest downloaden, printen, handmatig invullen en inscannen om naar de apotheek te sturen, doet Zneller dit allemaal digitaal. Met deze tool hoeven gegevens en handtekening slechts één keer te worden ingevoerd. Daarna kunnen de formulieren met een paar klikken worden verstuurd. Dit is ook een prachtig voorbeeld van hoe digitalisering de administratieve lasten in de huisartsenpraktijk aanzienlijk vermindert.”
MijnGezondheid.net: Herhaalmedicatie gestroomlijnd
Gabin: “Met de inzet van MijnGezondheid.net hebben we een flinke efficiëntie slag gemaakt rond de herhaalmedicatie. Vroeger spraken patiënten hun herhaalmedicatie in op ons antwoordapparaat, waarna onze assistenten deze berichten moesten afluisteren en intypen. Nu vragen patiënten hun herhaalmedicatie direct aan via MGn. Hiermee is de werkdruk voor de assistenten aanzienlijk verminderd.”
Vikash: “Ja, dit systeem is echt een uitkomst. Het werkt vooral goed voor chronische medicatie. Wij zijn nog opzoek naar betere oplossingen voor medicatie die niet continu mag worden gebruikt, zoals eczeemzalf, bepaalde slaapmiddelen of pijnmedicatie.”
Apotheker Vikash Gopie: “Het is mooi om te zien dat we met een relatief kleine inspanning onze samenwerking al op een hoger niveau hebben getild.”
“Wij zijn ervan overtuigd dat dit soort verbeteringen het werk nog beter en leuker zullen maken. Wij hebben in ieder geval de smaak te pakken en werken op het moment aan twee nieuwe verbeterideeën rondom de mogelijkheden van de Medicom/Pharmacom actielijst en de jaarrecept autorisatie voor baxterrollen. We hopen dat onze ervaringen andere zorgverleners inspireren om ook kritisch te kijken naar hoe zij de samenwerking met de apotheek efficiënter kunnen maken. Digitalisering biedt talloze mogelijkheden om de administratieve last te verminderen en de zorgkwaliteit te verbeteren.”