Met groeiende tekorten en een toekomst waarin nog meer inwoners zorg nodig zullen hebben, is het tijd voor actie. We spraken met Jacobine van der Dussen (voorzitter Coöperatie Eerstelijn Haarlemmermeer) en Martine Kelder (voorzitter werkgroep werving praktijkhouders Zorggroep Haarlemmermeer, waaraan huisartsen vanuit verschillende hagro’s deelnemen) over de nieuwe wervingscampagne van eerstelijnszorgverleners in onze regio. We starten met de werving van huisartsen en praktijkhouders.
De huisartsenzorg in Haarlemmermeer staat onder druk
De urgentie is hoog
“De noodzaak om nieuwe huisartsen aan te trekken is groot,” vertelt Jacobine van der Dussen, praktijkhouder in Rijsenhout. “De regio groeit enorm, met plannen voor 50.000 nieuwe inwoners tegen 2030. Zonder nieuwe huisartsen kunnen we simpelweg niet de zorg bieden die onze inwoners verdienen.” Martine Kelder, praktijkhouder in Nieuw-Vennep, vult aan: “Veel van onze collega’s gaan de komende jaren met pensioen.”
Dit betekent dat we nu al na moeten denken over opvolging. Als we nu geen actie ondernemen, loopt de zorgcapaciteit terug en wordt de druk op bestaande huisartsen alleen maar groter.” Met deze campagne willen we praktijkovernames mogelijk maken. Er is dan een kans om over 3-5 jaar je praktijk te laten overnemen.
Wat houdt de campagne in?
De werkgroep werving praktijkhouders, opgericht in april, zet zich in om nieuwe artsen te interesseren voor de Haarlemmermeer. “We werken met een crossmediale campagne,” legt Martine uit. “Van video’s en animaties tot bijeenkomsten met banken en Zorg en Zekerheid, zij maken deze campagne mede mogelijk! We worden echt zichtbaar! Storytelling is de rode draad; we willen zaadjes planten die we de komende jaren kunnen oogsten.” Jacobine benadrukt dat er geen tijd te verliezen is: “We hopen over 1,5 tot 2 jaar de eerste resultaten te zien. Maar daarvoor moeten we nu beginnen met het enthousiasmeren van jonge huisartsen.”
Een regio vol mogelijkheden
Waarom zou een huisarts voor de Haarlemmermeer kiezen? “80% van de huisartsen wil graag praktijkhouder worden,” zegt Jacobine. “Onze regio ligt strategisch, midden in de Randstad en vlak bij drie grote universiteiten. Bovendien bieden we met de Huisartsen Startup Box alle begeleiding die een startende praktijkhouder nodig heeft. Het is een unieke kans om met begeleiding van ervaren collega’s een praktijk op te bouwen.”
De kracht van persoonlijke benadering
Volgens Martine ligt de kracht van de campagne in persoonlijk contact. “Veel collega’s zijn nog niet bekend met de werkgroep. Het is aan ons om het gesprek aan te gaan en anderen te enthousiasmeren.” Jacobine beaamt dit: “Herhaling is key. Een praatje hier, een praatje daar. Zo bereik je mensen echt. Kijk maar naar de gebroeders Doganer; dankzij onze benadering openen zij in november hun eigen praktijk.”
Een oproep aan alle collega-huisartsen
De toekomst van de huisartsenzorg in Haarlemmermeer ligt in onze handen
We hebben een belangrijke rol als ambassadeurs van deze campagne. Door samen te werken en de mogelijkheden van de regio uit te dragen, kunnen we zorgen voor een gezonde toekomst. “In 2025 hopen we tien potentiële kandidaten te hebben, die de komende jaren kunnen starten. Van eerstejaars student tot waarnemers” sluit Martine af. “Laten we samen de handen ineen slaan en zorgen dat de zorg in de Haarlemmermeer klaar is voor de toekomst.”